Léčebna neodpovídá za ztrátu předmětů uložených mimo míst k tomu určených!
Vítáme Vás v PL Lnáře. Děkujeme za důvěru, kterou jste projevili tím, že
jste se svěřili do péče našeho zdravotnického zařízení. Snahou všech
členů zdravotnického týmu je co nejdříve, a při tom citlivě, ohleduplně
a s porozuměním Vám pomoci k dosažení a upevnění nejcennější lidské
hodnoty, Vašeho zdraví. V této snaze nám můžete pomoci i Vy sami,
zejména pozitivním přístupem k léčbě a dodržováním pravidel tohoto
domácího řádu, která jsou závazná pro všechny naše pacienty. Součástí
Domácího řádu PL Lnáře jsou i práva a povinnosti pacientů, která jsou v
souladu se zákonem 372/2011 o zdravotních službách.
- Při příjmu svým podpisem na formulář (Souhlas s poskytováním
zdravotních služeb) dáváte souhlas s hospitalizací a léčbou. Součástí
příjmu je také uvedení jména příbuzného, kterému lékař může předávat
informace (Souhlas s poskytováním informací).
- V případě, že s hospitalizací nesouhlasíte, tak je na přijímacím
lékaři, aby rozhodl, zda je Váš stav takový, že vyžaduje hospitalizaci
bez Vašeho souhlasu (musí být naplněny zákonné podmínky, tzn. především
to, že Váš stav ohrožuje Vás nebo Vaše okolí). V tomto případě je PL
Lnáře povinna tuto Vaši nedobrovolnou hospitalizaci nahlásit do 24 hodin
Okresnímu soudu ve Strakonicích, který následně rozhoduje
o přípustnosti této hospitalizace. Máte právo si případně pro toto
řízení zvolit svého právního zástupce, pokud ho nezvolíte, tak Vám ho
přidělí soud.
- Při přijetí k hospitalizaci předložte, prosím, průkaz Vaší zdravotní
pojišťovny, která Vám uhradí náklady spojené s Vaší léčbou. Průkaz Vaší
pojišťovny bude po dobu hospitalizace uložen u vrchní sestry na
oddělení. Vaši totožnost a adresu trvalého bydliště ověří sestra při
příjmu, zejména při první hospitalizaci, předložením občanského průkazu,
který Vám ihned vrátí.
- Po dobu Vašeho pobytu v léčebně o Vás pečuje tým zdravotnických
pracovníků, na které se můžete s důvěrou obrátit. Zaručujeme Vám
naprostou důvěrnost a ochranu všech údajů o Vaší osobě. K léčbě bude
přistupováno s veškerou diskrétností a s maximálními ohledy na Vaše
soukromí. Je velmi důležité informovat lékaře o potížích a všem, co Vás
trápí, co Vás bolí.
- Informace o Vašem zdravotním stavu podává ošetřující lékař pouze
Vámi určeným osobám, tj. těch, které si určíte při přijetí do léčebny.
Upozorňujeme, že informace o zdravotním stavu zásadně neposkytujeme
telefonicky, a to z těch důvodů, že při telefonickém podávání informací
nikdy nemáme jistotu, komu informace podáváme a mohlo by dojít ke
zneužití těchto informací.
- Při přijetí na lůžkové oddělení odevzdáte své svršky a prádlo
pracovníkům léčebny (to v případě, že jste přijímáni na PIP – pokoj
intenzivní péče oddělení I. II.), kteří zajistí jeho uložení v šatně s
Vaším písemným souhlasem. Pro pobyt na PIP můžete použít vlastní prádlo
(pyžamo, župan) a toaletní potřeby. Pokud je nemáte k dispozici,
poskytneme Vám prádlo ústavní. Při ukončení léčení zapůjčené prádlo
vrátíte. Po přeložení na běžný pokoj můžete používat Vaše civilní
oblečení – viz dále.
- V případě, že nejste přijímáni na PIP, tak své svršky neodevzdáváte a
můžete je mít uloženy na pokoji (v přiměřeném množství). Na oddělení PL
Lnáře je Vám umožněno chodit ve Vašem civilním oděvu, aby jste se
cítili co nejpříjemněji.
- Výměnu ložního a osobního prádla provádíme dle potřeby, nejméně
jednou týdně. Pacient má právo na čistě povlečené lůžko, avšak má též
povinnost udržovat je čisté. Udržujte čistotu v pokojích, na chodbách,
na toaletách, v koupelnách a samozřejmě i v celém areálu PL Lnáře.
Respektujte třídění odpadu. Odpadky vyhazujte pouze do košů k tomu
určených.
- Větší peněžité částky a ostatní cenné věci (např. předměty z drahých
kovů, platební karty apod.) si v případě plánované hospitalizace do
léčebny neberte. Doporučujeme Vám odevzdat částky vyšší jak 1000,- Kč,
vkladní knížky, platební a kreditní karty a cennosti uložit do úschovy v
pokladně PL Lnáře (můžete tak zamezit jejich odcizení). V případě
potřeby předání zprostředkuje sestra nebo jiný pověřený pracovník. O
uložení veškerých cenností obdržíte potvrzení. Jedině s tímto dokladem
můžete uplatňovat vůči PL Lnáře nárok na náhradu případné ztráty. Během
hospitalizace máte možnost po předložení příslušného potvrzení si Vámi
uložené předměty vyzvednout.
- Pokud si s sebou přivezete do PL Lnáře léky, odevzdejte je, prosím,
při příjmu sestře. Léky, které budete nadále užívat v PL Lnáře, budou
spotřebovány pro Vaši potřebu, ostatní Vám uložíme na sesterně a budou
Vám na konci vráceny.
- Při pobytu na běžném pokoji máte možnost si u vrchní sestry
příslušného oddělení zapůjčit klíček od uzamykatelného nočního stolku.
Záloha činní 100,- Kč a je Vám při ukončení léčby vrácena. Za věci,
které si ponecháváte u sebe, naše zdravotnické zařízení neručí.
- S ohledem na Vaši bezpečnost a bezpečnost spolupacientů Vám budou
při příjmu odebrány všechny nebezpečné předměty, kterými by jste se Vy
nebo Vaši spolupacienti mohli zranit (nože, nůžky, žiletky apod.).
Stejně tak je nutné, aby jste odevzdali všechny léky, které jste si
přivezli sebou. Všechny tyto věci Vám budou při propuštění z PL Lnáře
vráceny. Je nepřípustné si k hospitalizaci do PL Lnáře brát s sebou
jakoukoliv zbraň! Respektujte prosím prohlídky nočních stolků a skříní
prováděné ošetřovatelským personálem, samozřejmě za Vaší přítomnosti.
- Po dobu pobytu v PL Lnáře o Vás pečuje tým zdravotnických pracovníků
vedený ošetřujícím lékařem, který určuje na základě pokynů primáře
diagnostický a léčebný postup. Máte právo být srozumitelně seznámeni se
svým zdravotním stavem a dozvědět se o všech dostupných možnostech
vyšetření a léčby. Dbejte rad a pokynů ošetřujících zdravotnických
pracovníků.
- V PL Lnáře pracuje sociální pracovnice, kterou můžete kontaktovat
prostřednictvím vrchní sestry na oddělení. Podá Vám potřebné
sociálně-právní informace a může pomoci v řešení sociálních problémů,
zejména těch, které vznikly v souvislosti s Vaším onemocněním. Pro
pacienty, kteří ze zdravotních důvodů nejsou schopni se o sebe po
návratu z léčebny postarat sami, či s pomocí blízkých, nebo to vyžaduje
jejich zdravotní stav, pomůže při zajištění domácí ošetřovatelské,
pečovatelské služby, či ústavu sociální péče, případně navrhne další
vhodné formy následné péče.
- Dieta je součástí léčby a je předepisována lékařem. Jejím
nedodržováním narušujete proces léčení. Pokud chcete pít vlastní nápoje –
minerální vody či limonády a používat vlastní stravu, poraďte se s
lékařem. Potraviny skladujte pouze v chladničce, která je Vám k
dispozici v kuchyňce na oddělení. Pacienti, kteří nejsou upoutáni na
lůžko, se stravují v jídelnách. Nepohyblivým pacientům přinese stravu k
lůžku pověřený pracovník. Zbytky jídel nesmí zůstávat v pokoji pacientů.
V PL Lnáře platí absolutní zákaz požívání alkoholických nápojů a
omamných látek. Respektujte kontrolní detekční zkoušky (především
pacienti v režimové léčbě pro závislé na návykových látkách) na alkohol a
jiné návykové látky, které provádí kvalifikovaný ošetřovatelský
personál.
- Klid, ticho a nerušený spánek jsou nezbytnými pomocníky při léčení.
Nerušte ostatní nemocné. Dodržujte polední a noční klid. Mimo tyto
vymezené hodiny můžete se souhlasem ostatních pacientů v pokoji užívat
vlastní přenosný rozhlasový přístroj nebo mobilní telefon. V době
poledního a nočního klidu mobilní telefon buď vypněte, nebo nastavte do
režimu, kdy nebude rušit ostatní pacienty. PL Lnáře je na běžných
pokojích vybavena televizory, které musí být v době nočního klidu
vypnuty.
- Mobilní telefony a notebooky používejte jen v době svého osobního volna.
- Vzhledem k tomu, že je během léčby nutno dodržovat v PL Lnáře režimovou léčbu, jsou návštěvní hodiny stanoveny takto:
Po-Pá: 15.00-17.00
|
So: 13.00-17.00
|
Ne: 09.00-11.00; 13.00-17.00
|
Návštěvu mimo vyhrazené hodiny může povolit ošetřující primář či lékař.
Práva a povinnosti pacientů
vycházející ze zákona 372/2011 o zdravotních službách
Práva pacienta
(1) Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni.
(3) Pacient má při poskytování zdravotních služeb dále právo
- a) na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování
soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s charakterem
poskytovaných zdravotních služeb,
- b) zvolit si poskytovatele oprávněného k poskytnutí zdravotních
služeb, které odpovídají zdravotním potřebám pacienta, a zdravotnické
zařízení, pokud tento zákon nebo jiné právní předpisy nestanoví jinak,
- c) vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, popřípadě
zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby; to
neplatí, jde-li o poskytování neodkladné péče nebo o osoby ve výkonu
vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence
- d) být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení lůžkové nebo jednodenní péče (dále jen „vnitřní řád“),
- e) na
- nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené
zákonným zástupcem, pěstouna nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient
na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, je-li nezletilou
osobou,
- nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené
zákonným zástupcem, je-li osobou zbavenou způsobilosti k právním úkonům,
nebo osobou s omezenou způsobilostí k právním úkonům tak, že není
způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky
jejich poskytnutí (dále jen „pacient zbavený způsobilosti k právním
úkonům“),
- přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem, a to v souladu s
jinými právními předpisy a vnitřním řádem, a nenaruší-li přítomnost
těchto osob poskytnutí zdravotních služeb; to neplatí, jde-li o osoby ve
výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence; tím
není dotčen § 47 odst. 1 písm. b),
- f) být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb
nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o
způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje,
- g) znát jméno, popřípadě jména, a příjmení zdravotnických pracovníků
a jiných odborných pracovníků přímo zúčastněných na poskytování
zdravotních služeb a osob připravujících se u poskytovatele na výkon
zdravotnického povolání, které jsou při poskytování zdravotních služeb
přítomny, popřípadě provádějí činnosti, které jsou součástí výuky,
- h) odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování
zdravotních služeb přímo zúčastněny a osob připravujících se na výkon
povolání zdravotnického pracovníka,
- i) přijímat návštěvy ve zdravotnickém zařízení lůžkové nebo
jednodenní péče, a to s ohledem na svůj zdravotní stav a v souladu
s vnitřním řádem a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů,
pokud tento zákon nebo jiný právní předpis nestanoví jinak,
- j) přijímat ve zdravotnickém zařízení lůžkové nebo jednodenní péče
duchovní péči a duchovní podporu od duchovních církví a náboženských
společností registrovaných v České republice nebo od osob pověřených
výkonem duchovenské činnosti (dále jen „duchovní“) v souladu s vnitřním
řádem a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů, a s ohledem
na svůj zdravotní stav, nestanoví-li jiný právní předpis jinak;
návštěvu duchovního nelze pacientovi odepřít v případech ohrožení jeho
života nebo vážného poškození zdraví, nestanoví-li jiný právní předpis
jinak.
(4) Pacient, který je osobou zbavenou způsobilosti k právním úkonům
nebo který je nezletilý, může požadovat, aby při poskytování zdravotních
služeb nebyla přítomna osoba podle odstavce 3 písm. e), uvádí-li, že
jde o osobu, která ho týrá nebo jinak zneužívá či zanedbává. V tomto
případě se postupuje podle § 35 odst. 5.
- § 29 – § 40 viz. Zákon 372/2011 o zdravotních službách
Povinnosti pacienta
(1) Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen
- a) dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas,
- b) řídit se vnitřním řádem,
- c) uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb
nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění
nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem,
- d) pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o
dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních
nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o
užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek a dalších
skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb
- e) nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a
podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných
případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem
alkoholu nebo jiných návykových látek.
(2) Povinnosti podle odstavce 1 písm. c) a d) náleží zákonnému
zástupci pacienta. Zákonný zástupce pacienta je povinen vytvořit
podmínky pro splnění povinností pacientem podle odstavce 1 písm. a), b) a
e). Povinnosti podle odstavce 1 písm. a) a d), je-li pacient
hospitalizován, se pro zákonného zástupce pacienta použijí přiměřeně;
povinnost podle odstavce 1 písm. b), c) a e) platí i pro zákonného
zástupce.
(3) Pacient, zákonný zástupce pacienta, osoba určená pacientem nebo
osoba blízká pacientovi je povinen prokázat totožnost občanským
průkazem, jestliže o to poskytovatel, nebo zdravotnický pracovník, jehož
prostřednictvím poskytovatel poskytuje pacientovi zdravotní služby,
požádá. Obdobně se postupuje, jde-li o osobu určenou pacientem nebo
osobu ze společné domácnosti. Jde-li o cizince, totožnost se prokazuje
cestovním dokladem nebo jiným průkazem totožnosti. Má-li zdravotnický
pracovník pochybnost, zda jde o osobu blízkou, osvědčí osoba blízká tuto
skutečnost čestným prohlášením, ve kterém uvede své kontaktní údaje a
číslo průkazu totožnosti; čestné prohlášení je součástí zdravotnické
dokumentace vedené o pacientovi.
(4) V případě, že osoba uvedená v odstavci 3 odmítne prokázání
totožnosti, má poskytovatel nebo zdravotnický pracovník právo zdravotní
služby neposkytnout, nejde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout
neodkladnou péči.